علوم اجتماعی
موسی مقدس؛ پریوش جعفری؛ محمد نور رحمانی؛ نادر قلی قورچیان
چکیده
هدف: رهبری مثبتگرا در بین مدیران مدارس میتواند برای نظام آموزشوپرورش مزیت رقابتی ایجاد نماید. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء رهبری مثبتگرا در بین مدیران مدارس انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این مطالعه همه مدیران مدارس استان فارس ...
بیشتر
هدف: رهبری مثبتگرا در بین مدیران مدارس میتواند برای نظام آموزشوپرورش مزیت رقابتی ایجاد نماید. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء رهبری مثبتگرا در بین مدیران مدارس انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این مطالعه همه مدیران مدارس استان فارس به تعداد 950 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 365 مدیر از میان آنها با روش نمونهای تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با فرم اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه محققساخته ارتقاء رهبری مثبتگرا در مدیران مدارس (30 گویه) گردآوری که روایی و پایایی آن مناسب ارزیابی شد و برای تحلیل آنها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که ارتقاء رهبری مثبتگرا در مدیران مدارس 30 گویه در 3 بعد فردی (11 گویه)، سازمانی (13 گویه) و محیطی (6 گویه) داشت؛ بهطوری که بار عاملی هر 30 گویه و همه ابعاد بالاتر از 40/0، میانگین واریانس استخراجشده آنها بالاتر از 50/0 و آلفای کرونباخ و ترکیبی آنها بالاتر از 70/0 بود. همچنین، شاخصهای برازش مدل ارتقاء رهبری مثبتگرا در بین مدیران مدارس حاکی از برازش قابل قبول مدل مذکور بود و این مدل بر هر سه بعد فردی، سازمانی و محیطی اثر معنادار مستقیم داشت (001/0P<).بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه، نظامهای آموزشی و مدارس جهت تحقق اهداف و دستیابی به مزیت رقابتی میتواند زمینه را برای بهبود جنبههای فردی، سازمانی و محیطی رهبری مثبتگرا در بین مدیران مدارس از طریق گویههای هر یک از آنها فراهم نمایند.